امروزه دستگاه های کپی بسیار مورد نیاز و کارآمد هستند و انواع گوناگونی دارند و هر یک دارای ویژگی خاصی می باشد , در ادامه ی مطلب به بررسی ویژگی های انواع دستگاه کپی می پردازیم.

از مهم ترین انواع دستگاه کپی , دستگاه کپی لیزری و دستگاه کپی جوهر افشان است.

انواع دستگاه کپی جوهرافشان و لیزری

دستگاه کپی جوهر افشان از نظر کیفیت چاپ ضعیف تر و برای افرادی که نیاز به کیفیت چاپ بالا دارند مناسب نیست. در واقع دستگاه جوهر افشان برای مصارف خانگی و یا دفاتر کوچک مناسب است.

کارکرد این دستگاه با جوهر می باشد و هزینه ی دستگاه جوهر افشان بسیار کم تر از دستگاه لیزری می باشد.

همچنین سرعت و کیفیت کمتری در مقایسه با دستگاه لیزری دارد.

دستگاه کپی لیزری

یکی دیگر از انواع دستگاه کپی ، نوع لیزری این دستگاه است. این محصول به دلیل تکنولوژی داخلی پیشرفته, عملکرد بالا ,سرعت , دقت و ظرفیت کاغذ بالا که دارد نسبت به دستگاه های دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است. ولی با وجود گران قیمت بودن، در دراز مدت بسیار به صرفه است زیرا طول عمر کاتریج تونر در آن زیاد و دیرتر نیاز به شارژ و یا تعویض دارد.

انواع دستگاه کپی دیجیتال وآنالوگ

دستگاه های کپی از نظر تکنولوژی به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی می شوند, که در ادامه به بررسی ویژگی های هر نوع از آنها می پردازیم.

دستگاه کپی آنالوگ

این نوع از دستگاه ها قدیمی هستند و در حال حاضر از آنها استفاده نمی شود ولی مقرون به صرفه هستند.
این دستگاه ها به صورت مکانیکی کار می کنند و میتوان گفت امروزه استفاده از آن ها منسوخ شده , محصولات قدیمی شرکت برادر از این نوع بودند که دیگر تولید نمی شوند.

دستگاه کپی دیجیتال

دستگاه کپی دیجیتال، یکی از کاربردی ترین انواع دستگاه کپی است که معمولا پیشرفته و چند کاره هستند و علاوه بر کپی به قابلیت های فکس، اسکن و پرینت مجهز هستند.

برخی از دستگاه های کپی چند کاره , قابلیت ارسال ایمیل و اسکن دو روی صفحه را هم دارند .

انواع دستگاه کپی سیاه سفید و رنگی

دستگاه های کپی می توانند کپی ها را به صورت سیاه سفید و یا رنگی انجام دهند که با توجه به کاربرد و نیازی که هر کاربر دارد دستگاه مناسب خود را انتخاب می کند. حال به بررسی ویژگی های هر دو نوع دستگاه می پردازیم.

انواع دستگاه سیاه سفید

دستگاه کپی سیاه سفید تنها به یک رنگ جوهر نیاز دارد و مسلما قیمت آن از دستگاه رنگی کمتر است.

از انواع دستگاه کپی می توان به موارد زیر اشاره کرد دستگاه چند منظوره , رومیزی , ایستاده ,خانگی , لیزری ,جوهر افشان .

هر کدام از این موارد بسته به نوع کارایی و کاربرد, ویژگی های خاص خود را دارند از مهم ترین برندهای دستگاه های کپی از نوع سیاه سفید می توان به برندهای توشیبا و ریکو اشاره کرد البته برند توشیبا دستگاه رنگی هم دارد.

دستگاه کپی رومیزی

در برخی از مواقع کاربران بدلیل کمبود فضا نیازمند دستگاه کپی با ابعاد کوچک هستند که دستگاه رومیزی به دلیل ابعاد کوچک و وزن کم مناسب فضاهای کوچک هست.

همچنین این نوع از دستگاه برای مصارف خانگی مناسب می باشد.

با اتصال این دستگاه به لب تاب و کامپیوتر می توانید دستور پرینت را صادر و چاپ کنید.

دستگاه های رومیزی در دو مدل ساده و چند کاره تولید می شود.

دستگاه کپی رومیزی

دستگاه کپی چند کاره

این نوع از دستگاه ها به دلیل مقرون به صرفه بودن و برخورداری از قابلیت های متعدد، یکی از پر طرفدارترین انواع دستگاه فتوکپی به شمار می رود. این مدل علاوه بر عملیات معمول ، توانایی ھمراھی با دستگاه ھای دیگر ( لپ تاپ، تبلت، سیستم ھای مختلف ایمیل، و … ) را دارد. در واقع کاربران با خرید یکی از این محصولات، می توانند نیاز کل دفتر کاری به ھر نوع عملیات کپی و چاپ را برطرف کنند.

دستگاه کپی خانگی و غیر خانگی

انواع دستگاه کپی از لحاظ جایگیری به دو نوع خانگی و غیر خانگی تقسیم بندی می شوند.

بعنوان مثال دستگاه پلاتر در ابعاد 50 در 70 دستگاه مناسبی برای قرارگیری در فضای خانه نیست , بنابراین اگر برای منزل خود نیاز به یک دستگاه کپی دارید , بهتر است به ابعاد آن دقت کنید و نهایتا در ابعاد چاپ A3 انتخاب کنید.

برای دستگاه خانگی می توان از دستگاه رومیزی استفاده کرد.

دستگاه کپی تحت شبکه

این نوع دستگاه برای ادارات مناسب است و با استفاده از آن ھر کارمند به صورت مستقل توانایی کپی گرفتن از مدارک مورد نیاز خود را دارد.
همچنین این امکان را برای کاربران فراهم می کند که دستگاه را در شبکه مورد نظر به اشتراک بگذارند.

دستگاه کپی بی سیم

امروزه قابلیت بی سیم برای گوشی های اندروید فراهم شده است که کاربران می توانند از طریق گوشی های هوشمند خود دستور چاپ را به دستگاه کپی ارسال کنند این قابلیت از لحاظ سرعت انجام عملیات در عصر تکنولوژی و سرعت بسیار مناسب است.

این نوع از دستگاه ها به دلیل بی سیم بودن قابلیت جابجایی و اتصال به وای فای, بلوتوث و یو اس بی ( USB ) را دارد.

دستگاه کپی سه بعدی

دستگاه کپی سه بعدی از آخرین تکنولوژی دستگاه است که برای مدل سازی در رشته های معماری و طراحی و ساخت ماکت مناسب است و یک طرح را مدلسازی و با استفاده از نوعی کامپوزیت می تواند تمامی تصویر های مورد نظر را به صورت سه بعدی ساخته و چاپ کند.

امروزه با پیشرفت این محصول، کارایی‌های آن افزایش و قیمت آن‌ها به نسبت کاهش پیداکرده است، اساس کار آن‌ به اینصورت است که محصول موردنظر را به‌ صورت لایه به لایه بر روی یکدیگر می‌سازد تا در نهایت به محصول درخواستی برسد.

از ویژگی های مهم این دستگاه , دقت بالا , سرعت بیشتر و هدر رفت ماده اولیه کمتر است.

شاید فکر کنید که در صورت داشتن چنین محصولاتی چه کاری می توانید انجام دهید, گاهی به جای خرید اینترنتی برخی از کالاها می‌توانید محصول موردنظر خود را با تغییرات و اصلاحات دلخواه خود در اتاق شخصیتان تولید کنید و از آن لذت ببرید.

مورد دیگری که در معرفی انواع دستگاه کپی باید به آن اشاره کرد , دستگاه های کپی مدرن با امکاناتی مجهز شده که اغلب اختیاری هستن , امکانات یا فینیشر یکی از ویژگی های مفید دستگاه کپی است که به کاربر این امکان را می دهد که تکه های اصلی سوراخ کردن سوراخ ها, نامه های تاشو تهیه کند که همگی باعث صرفه جویی در وقت و افزایش دقت می شود.

انواع دستگاه رنگی

دستگاه های رنگی برخلاف دستگاه سیاه سفید که تنها از یک رنگ استفاده میکند از 4 رنگ استفاده می کنند, به همین دلیل قیمت بالاتری دارند از جمله برندهای معروف دستگاه های رنگی به برند کونیکا و توشیبا می توان اشاره کرد.

تفاوت انواع دستگاه کپی لیزری با جوهر افشان در چیست؟

در دستگاه کپی لیزری کیفیت چاپ و قیمت بالا ولی دستگاه جوهر افشان بدلیل استفاده از یک نوع جوهر قیمت پایین تر و کیفیت پایین تری نسبت به دستگاه لیزری دارد.

انواع دستگاه های کپی شامل چه نوع دستگاه هایی می شود؟

شامل دستگاه کپی لیزری , دیجیتال , جوهر افشان , رومیزی و… می باشد.

کدام نوع دستگاه از لحاظ کیفیت و قیمت مناسب تر است؟

دستگاه کپی لیزری دیجیتال که معمولا چند کاره هستند مناسبترین نوع دستگاه برای کاربران است.

در صورت هر گونه سوال درباره دستگاه کپی و انواع آن فراز کپی پاسخگوی تمام و کمال شما می باشد.