اخبار و مقالات

دستگاه کپی چگونه کار می کند؟

نحوه کار دستگاه کپی

مقدمه

همه ی ما حداقل یک بار هم که شده از دستگاه کپی برای تهیه رونوشت های بسیار زیادی از اسناد و مدارک خود استفاده کرده ایم و هر بار علاقمند بوده ایم تا به پاسخ صحیحی برای سوال:”دستگاه کپی چگونه کار می کند؟” برسیم. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به سوالات شما عزیزان در این زمینه و اساس کار این دستگاه ارزشمند و کاربردی بپردازیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دستگاه کپی وسیله ای مهم در تهیه رونوشتی یکسان از اسناد و مدارک می باشد. امروزه از این دستگاه در مدارس و ادارات و شرکت های متعددی استفاده می شود.

دستگاه کپی چگونه کار میکند

شکل 1: دستگاه کپی چگونه کار می کند؟

تاریخچه ی دستگاه کپی

مابین سالهای ۱۹۰۶-۱۹۶۸ دانشمندی آمریکایی تبار به نام چستر کارلسون، طرحی از یک دستگاه کپی را برای بعضی از شرکت های بزرگ جهانی ارائه داد.

در آن زمان به دلیل عدم نیاز به تهیه ی نسخه های چاپی از مدارک مختلف به این طرح توجهی نشد. زیرا در نظر آنان تولید نسخه هایی بی شمار از اسناد، امری عبث و بیهوده تلقی می شد و به همین دلیل از این ایده حمایت نکردند. بعد از سالها چستر کارلسون توانست ایده خود را به یکی از مهم ترین اختراعات قرن بیستم میلادی تبدیل نماید.

در این دستگاه از باریکه ای نور برای کپی کردن استفاده می شود به همین دلیل به این دستگاه photocopy گفته می شود.

آشنایی با قطعات مهم دستگاه کپی

پیشنهاد می کنیم پیش از پاسخ به سوال دستگاه کپی چگونه کار می کند؟ با قطعات این دستگاه و نقش هر یک از انها اشنا شویم:

  1. یکی از مهم ترین بخش های دستگاه کپی، بخشی است موسوم به درام یا کمربند؛ این گیرنده نوری عموما با مواد رسانا یا هادی نظیر سلنیوم، ژرمانیوم و یا سیلیکون پوشانده شده است.
  2. تونر: تونر نیز از مهم ترین اجزای دستگاه کپی است که به آن جوهر خشک نیز گفته می شود. این مایع رنگدانه ای، مخلوطی از ذرات پلاستیکی با بار منفی است که نقش آن تولید تصاویر تکراری روی یک قطعه کاغذ می باشد.
  3. سیم های کرونا: این قطعات وظیفه ی انتقال میدان بار مثبت را به سطح گیرنده درام و کاغذ کپی را برعهده دارند و این امر با قرار گیری سیم های کرونا در معرض ولتاژ بالا میسر می گردد.
  4. فیوزر: این قطعه از دستگاه کپی نیز یکی از مهم ترین و اساسی ترین اعمال دستگاه کپی را انجام می دهد. فیوزر تصاویر تونر را ذوب کرده و روی کاغذ کپی فشار می دهد و بدین ترتیب نسخه هایی یکسان از اسناد و مدارک ما تولید می شود.

اساس کار دستگاه کپی

برای همه ما جالب است بدانیم که بعد از قرار دادن اسناد روی درب شیشه ای دستگاه کپی چه اتفاقی می افتد؟ و دستگاه کپی چگونه کار می‌کند؟

بعد از اینکه شما برگه سند یا مدرک مورد نظر خود را روی درب شیشه ای دستگاه کپی قرار دادید، دستگاه با طی کردن مراحلی ساده تعداد نسخه های مورد نیاز شما را تولید خواهد کرد. جالب است بدانید که اساس کار دستگاه کپی بر این اصل مهم قرار دارد که:”مخالف ها جذب می شوند”.

در دستگاه کپی نیز شرایطی ایجاد می شود که جذب بارهای مثبت و منفی سبب کپی محتویات سند شما می شود. تونر دارای بار منفی و بنابراین تمایل بسیار زیادی برای اتصال به بارهای مثبت دارد. درام دستگاه کپی نیز دارای بار مثبت است.

زمانی که نسخه اصلی را در دستگاه کپی قرار می دهید، نوری بسیار روشن سراسر برگه را فرا می گیرد و آن را اسکن می کند و انگاه تصویری از آن نسخه اصلی بر روی درام انتقال می یابد( ولتاژ بین دو سر درام به 600 الی 700 ولت نیز می رسد).

قسمت های بدون نوشته و تصویر از سند اصلی بار خود را از دست داده و دارای  بار منفی می شوند و در مقابل قسمت های دارای نوشته و تصویر دارای بار مثبت خواهند شد. بنابریان تونر یا جوهر خشک که دارای باری منفی است به قسمت های دارای نوشته که بار مثبتی دارند جذب خواهند شد.

کارکردن دستگاه کپی

شکل 2: دستگاه کپی چگونه کار می کند؟

و در نهایت تصویری جوهری را بر روی تسمه ایجاد می کند. در نهایت ورقه های کاغذ از مجرایی قیفی شکل دستگاه کپی به سمت تسمه اول روی تسمه نقاله ای دیگر منتقل شده و بار الکتریکی بسیار قوی تری به آنها داده می شود و هنگامی که کاغذ به نزدیکی تسمه فوقانی رسید، بار قوی تر آن سبب جذب حداکثری ذرات تونر شود و همین امر سبب انتقال بسیار سریع تصاویر و نوشته های نسخه اصلی از تسمه به ورق کاغذ خواهد شد. سپس کاغذ دارای جوهر خشک، از میان غلتکی با حرارت بالا (بخش فیوزر دستگاه کپی ) عبور داده می شود و در نتیجه حرارت و فشار این ناحیه موجب انتقال ذرات تونر به برگه کاغذ خواهد شد و در نهایت نسخه نهایی کپی شده از دستگاه خارج می شود.

در برخی مواقع زمانی که برگه خارج شده از دستگاه کپی را لمس می کنید هنوز گرمای بخش فیوزر را با خود به همراه دارد. یا حتی اگر آن را بلافاصله به لباس پشمی خود بچسبانید به لباس شما متصل خواهد شد. که این امر نشان دهنده بار الکتریکی ساکن آن است که هنوز به طور کامل دفع نشده است!

چگونه از دستگاه کپی استفاده کنیم؟

برای استفاده از دستگاه کپی بعد از نصب صحیح آن به سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ خود به روش ذیل عمل کنید :

  1. ابتدا سند یا مدارک مورد نیاز خود را مرتب و دسته بندی کرده و سپس آن را بر روی درب شیشه ای دستگاه کپی قرار دهید.
  2. گزینه های مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  3. دکمه استارت را بفشارید.

کلام آخر

دستگاه کپی وسیله ای بسیار کاربردی برای موسسات و مراکز اداری متفاوت است. در این مطلب سعی داشتیم به سوال:” دستگاه کپی چگونه کار می‌کند؟ پاسخ دهیم و ساز و کار این دستگاه ارزشمند را بررسی کنیم.

اگر به دنبال مرکزی برای خرید ماشین های اداری کپی با گارانتی اصالت کالا هستید و یا اگر به دنبال فروشگاهی معتبر با قیمت مقرون به صرفه برای تهیه مواد مصرفی انواع پرینتر و دستگاه کپی هستید. یا نمی دانید بهترین قطعات یدکی دستگاه کپی خود را از کجا تهیه کنید؟ گروه ماشین های اداری فراز را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان جهت خرید و انتخاب بهترین دستگاه کپی موجود در بازار و همچنین رفع عیوب دستگاه کپی خود، به سایت فراز کپی مراجعه کرده و از بخش تماس با ما با مجرب ترین کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید. همچنین بخش پشتیبانی با 15 سال سابقه درخشان در زمینه تعمیر انواع دستگاه کپی و پرینتر و… آماده ارائه خدمات گسترده به مشتریان گرامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *