اخبار و مقالات

مشکلات رایج دستگاه کپی چیست؟

مشکلات رایج دستگاه کپی چیست؟

دستگاه کپی هم مانند بسیاری از دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی در حین استفاده دچار مشکلاتی می شود. ما در این مقاله قصد داریم به مشکلات رایج دستگاه کپی اشاره کنیم, با ما همراه باشید.

دستگاه کپی چاپ سفید میگیرد

از جمله مشکلات رایج دستگاه کپی سفید کپی گرفتن دستگاه است, در واقع کپی روی برگه انجام نمی‌شود. ابتدا باید ببینید که دستور کپی درست به دستگاه ارسال شده یا نه.

یکی دیگر از دلایل این مشکل از اتصالات دستگاه می باشد، باید بررسی شود کابل کشی‌ها به درستی انجام شده یا نه؟ تنطیمات اصلی دستگاه را هم  بررسی کنید واگر از شیشه  exposure استفاده میکنید ، باید در پایین و اگر از ADF استفاده می‌‌کنید، باید بالا قرار گیرد. در انتها برای رفع این مشکل دوباره دستگاه را راه اندازی کنید. مشکل سفید گرفتن دستگاه کپی ناشی از اشتباه قرار دادن شیشه استفاده شده در دستگاه است.

چرا دستگاه کپی سایه می اندازد

از دیگر مشکلات رایج دستگاه کپی وجود سایه و یا خطوط در برگه است که خوانایی از بین می‌رود این مساله در کپی‌های سیاه و سفید از نوشته‌ها، وضوح تصاویر اهمیت بالایی دارد و اگر بعد از گرفتن کپی متوجه شدید کپی‌ها بی کیفیت هستند و یا شاهد سایه انداختن دستگاه کپی بودید:

درب دستگاه کپی را باز و ببینید به جز برگه‌ای که تصمیم به کپی از آن را دارید، چیز دیگری در این قسمت وجود ندارد.

سپس شیشه دستگاه کپی را با یک پارچه نرم و کمی مرطوب پاک کنید تا اگر لک و یا گردوغبار روی آن وجود دارد از بین رود.

سپس از خود شیشه یک کپی بگیرید.

اگر پس از انجام موارد بالا همچنان شاهد خطوط و سایه انداختن دستگاه کپی بودید. می‌تواند مشکل در درام دستگاه و یا تونر کارتریج باشد.

تونر کارتریج را بررسی کنید  ماده خارجی روی ان وجود نداشته باشد و یا ترک روی آن نباشد. در صورتی که مشکلی را مشاهده کردید باید کارتریج و یا درام تعویض شود.

علت سیاه شدن برگه هنگام کپی

یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه کپی, کپی سیاه گرفتن اسن که در اینصورت باید دستگاه را خاموش کنید.

همچنین درام دستگاه کپی باید پاک شود.

دقت کنید که تونر کارتریج نریخته باشد. درغیر اینصورت آن را تمیز و یا کارتریج جدیدی نصب کنید. (اغلب مکان‌هایی که استفاده زیادی از دستگاه کپی دارند، همیشه چند کارتریج اضافی، برای این مواقع خریداری می‌کنند، پس نگران نباشید.)

اگر باز هم با مشکل سیاه چاپ گرفتن دستگاه کپی مواجه شدید درام نیاز به تعویض دارد.

ریختن تونر کارتریج باعث سیاه شدن برگه هنگام کپی می‌شود.

چرا کاغذ در دستگاه کپی گیر می کند

ممکن است به دلیل درست قرار نگرفتن کاغذ در درون دستگاه کپی کاغذ در آن گیر کند. همچنین اگر تنظیمات دستگاه کپی، بهم بریزد نیز به این مشکل بر می‌خورید.

برای رفع مشکل گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی مراحل زیر را طی کنید: مشکلات رایج دستگاه کپی

بقیه برگه‌ها را قبل از کپی به صورت مرتب جایگذاری کنید.

توجه کنید که ابعاد برگه‌های درون دستگاه مناسب باشند.

کاغذ گیر کرده در دستگاه کپی را باید به صورت دستی خارج کنید.

در نهایت تنظیمات دستگاه را بررسی کنید.

یکی دیگر از دلایل گیر کردن کاغذ در دستگاه ,ناشی از نشستن گردوغبار روی دستگاه است، سعی کنید تمیز کردن و گردگیری دستگاه کپی را به صورت دوره‌ای انجام دهید.

 

چرا دستگاه کپی کمرنگ چاپ میگیرد

مشکل کمرنگ چاپ کردن دستگاه کپی، بعد از استفاده طولانی  از دستگاه، مشاهده می‌شود .

برای رفع مشکل کم رنگ چاپ کردن دستگاه تنظیمات دستگاه کپی را بررسی کنید.

هنگامی که میزان پودر تونر دستگاه کپی کم باشد و یا کیفیت لازم را نداشته باشد، برگه‌های چاپ شده در آن کمرنگ خواهند بود، برای رفع آن کارتریج تونر را تعویض کنید.

بخش‌های داخلی دستگاه را برای رفع وجود کم رنگی در برخی از قسمت‌های چاپ شده تمیز کنید.

برای چاپ از کاغذ مناسبی که زیادی زبر نیست و رطوبت مناسبی دارد، استفاده کنید.

تنظیمات وضوح چاپ در دستگاه را بررسی کنید و حالت صرفه جویی را غیرفعال کنید.

دلیل چاپ کمرنگ در دستگاه کپی

موارد زیر از علت‌های چاپ کم رنگ با دستگاه کپی، شمرده می‌شوند:

تمیز نبودن قطعات داخلی دستگاه کپی

مشکل کارتریج دستگاه کپی

تمیز نبودن بلیدمگنت و مگنت

پودر تونر در دستگاه کپی

قطعه درام دستگاه

مناسب نبودن کاغذ استفاده شده

مشکل فیوزینگ دستگاه کپی

تا به حال بلافاصله بعد از خروج کاغذ از دستگاه کپی آن را در دست گرفته‌اید؟ اگر پاسخ شما بله است، حتما متوجه داغی کاغذ شده‌اید. قطعه فیوزینگ با دارا بودن هات رول و پرس رول باعث تصویب رنگ روی کاغذ می‌شود.

در صورتی که که این قطعه به درستی کار نکند، برگه خروجی دارای تصاویر بی‌کیفیت و دارای خطوط مختلف روی خود خواهد بود.

در اینصورت اگر روی کاغذ خطوط اضافی را مشاهده کردید، زمان تعویض دستگاه فیوزینگ فرا رسیده‌است. از آنجایی که تعمیر این قطعه نیاز به تخصص و مهارت کافی دارد بهتر است این کار را به کارشناسان فراز کپی بسپارید تا از آسیب به دستگاه خود جلوگیری کنید.

دستگاه کپی کاغذ را مچاله و چروک می‌کند

اگر کاغذ از دستگاه کپی به صورت مچاله و چروک خارج می‌شود، مشکل می‌تواند از فرسودگی فیدر باشد و یا رول‌هایی که وظیفه هدایت برگه به بیرون را دارند، در جای خود جابجا و یا از آن خارج شده باشند.

از دیگر دلایل چروک و مچاله شدن کاغذ در دستگاه کپی، رطوبت در قسمت فیدر دستگاه و حتی حاصل مشکلات فیوزینگ دستگاه کپی باشد.

دستگاه کاغذ مچاله میکند

برای تعمیر و رفع مشکل مچاله و چروک شدن کاغذ در دستگاه کپی، فیدر دستگاه و فیوزینگ آن را بررسی و در صورت نیاز قسمتی که مشکل دارد را عوض کنید.

در صورتی که برگه‌های خروجی از دستگاه کپی، صاف نیستند، فیدر را بررسی کنید.

دستگاه کپی روشن است اما کار نمی کند

کار نکردن دستگاه کپی بعد از روشن کردن آن، به دلایل زیر می باشد:

  • مشکل در اتصالات دستگاه است.

راه حل: کابل و سایر اتصالات دستگاه را بررسی کنید,مطمئن شوید که هیچ کدام پارگی و پوسیدگی نداشته باشه و جای درست متصل باشند. اگر مشکلی روی اتصالات بود، ان را تعویض آن کنید تا دستگاه عملکرد درستی داشته باشد.

  • خالی بودن کارتریج دستگاه

راه حل: خالی بودن مواد درون دستگاه کارتریج باعث توقف دستگاه خواهد شد، در واقع دستگاه وقتی نتواند چیزی را چاپ کند، کار هم نخواهد کرد. برای رفع آن کافی است فقط کارتریج دستگاه کپی را شارژ کنید.

  •  خرابی قطعه فیوزینگ

راه حل: قطعه فیوزینگ از قطعات اصلی دستگاه کپی به حساب می‌آید. خرابی این قطعه عملکرد دستگاه را مختل میکند. اگر متوجه خرابی آن شدید، نیاز است آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

  • خرابی برد دستگاه

راه حل: برد دستگاه مسئول ارسال دستورات لازم به بخش‌های مختلف دستگاه کپی است، خرابی آن باعث کار نکردن دستگاه کپی هنگام روشن بودن آن می‌شود، تعمیر و تعویض این قطعه نیاز به مهارت و تخصص دارد. پیشنهاد می‌کنیم این کار را به متخصصان فراز کپی بسپارید.

  • وجود ولتاژ بالا در دستگاه کپی 

راه حل: ولتاژ بالا باعث آسیب به قطعات دستگاه و یا سوختن آن‌ها ایجاد می‌شود، سعی کنید دستگاه را به صورت مستقیم به پریز برق متصل نکنید و از یک محافظ برق با کیفیت و قوی استفاده کنید.

  • خرابی لیزر دستگاه کپی

راه حل: اگر از دستگاه فتوکپی لیزری استفاده می‌کنید، وجود مشکل در لیزر و قطعات آن دستگاه را از کار می‌اندازد. توجه کنید که این قطعات نیز نیازمند بررسی و تعمیر تخصصی هستند. اگر مهارت کافی ندارید، از انجام آن خودداری کنید.

  • نبود برگه در مخزن برگه دستگاه کپی

راه حل: اگر برگه‌ای در دستگاه کپی وجود نداشته باشد، گرفتن کپی غیرممکن می‌شود و در نتیجه دستگاه کپی کار نمی‌کند. قبل از هر چیز از وجود برگه‌های مناسب در مخزن برگه دستگاه مطمئن شوید.

مشتری گرامی اگر مشکل حل نشد تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *